Silas Inoue

eat & becʘ̃me

17.07.2020 – 20.09.2020

eat & becʘ̃me

17.07.2020 – 20.09.2020

Silas Inoues kunstneriske virke er baseret på en særegen tilgang til gængse forestillinger om ’naturen’ over for ’mennesket’. For ham er disse to begreber uadskillelige. Udstillingen eat & becʘ̃me handler om det afhængighedsforhold, der hersker mellem os mennesker, og de næringsmidler, som naturen forsyner os med. En fysisk nødvendighed, som mennesket har kultiveret, og som i dag er blevet til en symbolsk talemåde: du bliver, hvad du spiser.

I sit arbejde med tegning, skulptur og installation kombinerer Inoue sine analyser og observationer af verden med intuitive og fabulerende udtryk. På udstillingen eat & becʘ̃me viser Silas Inoue skulpturelle værkserier med titlerne Future Friture, SymbioSoup og Infrastructure, hvor fødevarer benyttes til at skabe nye udtryksformer, fx  fortæres yoghurt af skimmelsvampe i et af hans værker,  i et andet nedsænkes en goplelignende sukkerfigur i fritureolie.  Med på udstillingen er også tegninger, som gennem en mere umiddelbar og intuitiv arbejdsmetode fabulerer over fortæring og tilbliven – set i et utopisk såvel som dystopisk skær.

Silas Inoue skriver selv sin stilen som quasi-asiatisk, med reference til sin halvt østlige og halvt vestlige oprindelse.

Udstillingen eat & becʘ̃me belyser de tanker som Silas Inoue igennem længere tid har gjort sig om dét at fortære; om hvordan alle organismers overlevelse forudsætter fortæring af andre organismer, samt om hvordan fortæring hænger sammen med tilbliven. Værkerne berører tematikker som vækst, forfald, klimakrise, fødekæder, fremtidige økologier, teknologier og infrastrukturer.

Fakta om udstillingen

Periode:
17.07.2020 – 20.09.2020

Lokalitet:
Det Hvide Palæ

Kunstner:
Silas Inoue

Entré:
Gratis entré

Støttet af:
Statens Kunstfond

Samarbejdspartner:
Huset for Kunst & Design, Holstebro

Foto:
Jonas Søgaard

snacky-snacky-theophagy, 2019

 

Op til udstillingen eat & becʘ̃me har Inoue gjort sig tanker omkring de ernæringsmæssige aspekter af sin praksis, og om hvordan fortæring hænger sammen med tilblivelse. Udstillingen behandler samtidens vækstparadigme og økosystemers skrøbelighed. Sammen med tegninger af mutanter og hyper-eksotiske gourmetretter, bygger Inoue en stemning op omkring en slags moderne vanitasmotiver, der udspringer af tanker om vækst og forfald i en globaliseret verden.

Værkserien Infrastructure kan ses som en analogi til storbyens befolkningstilvækst. De indvendige kompositioner forestiller imaginære bybilleder, beboet af bakterier og vira, samt hundredevis af forskellige svampearter, afgrænset af de akrylakvarier, der hermetisk omslutter dem. Deres mycelium-tråde afføder millioner af svampesporer, som individer i et mikrokosmos. På toppen er der placeret respirationssystemer i bronze, som ved hjælp af filtre fra beskyttelsesmasker forsyner skimmelsvampene med ilt – og samtidig sørger for, at svampesporer og mycotoxiner ikke trænger ud i virkeligheden. På samme måde som menneskekroppens og samfundets infrastrukturer, lader værkerne sig styre af de mikrober, der lever i dem.

En lignende form for mikrokultur er på spil i værket SymbioSoup. Det er et kombineret skulpturelt og performativt værk, hvis titel henleder til Symbiogenesis-teorien. Symbiogenesis betyder tilblivelse ved at leve sammen, og refererer til den afgørende rolle, symbioser har spillet for livets udvikling. Værket bliver til i det sociale samvær, som opstår over en suppegryde til udstillingsåbningen. Her vil gæsterne blive opfordret til at donere resterne fra deres suppeskål til skulpturen. Formålet er, at gæsternes individuelle bakterieflora tilsammen vil komme til at danne uforudsigelige kolonier, som formerer sig og gror gennem udstillingsperioden.

 

 

Future Friture-Turritopsis Dohrnii, 2020

 

I værkserien Future Friture smeltes store mængder sukker til en bolsjemasse, der efterfølgende benyttes som skulpturelt materiale, og sænkes ned i fritureolie. De skulpturelle værker forestiller Hydra-organismen, samt den lille vandmand Turritopsis Dohrnii, hvis specielle livscyklus består i at regenerere sig selv. Dens særlige evner er fortsat et videnskabeligt interessefelt, og værket henviser dermed også til menneskets jagt på evigt liv. Fritureolien præserverer sukkerskulpturerne – men peger samtidig på den dobbelthed, der ligger i sukkerets og oliens beståen, i forhold til deres nedbrydende effekt på menneskekroppen.

Menneskets diæt er forbundet med vores evolutionære udvikling. Dengang vi gik fra at leve af grøntsager til at spise kød, udviklede vi større hjerner, og da vi senere lærte at tilberede mad under opvarmning, udviklede vi de kognitive egenskaber, vi besidder i dag. Samtidig er vores kultur omkring mad blevet medbestemmende for, hvordan vi udvikler os, både på det individuelt sundhedsmæssige plan, og i et længere, evolutionært perspektiv. Måden, hvorpå vi producerer, distribuerer og konsumerer fødevarer, er afgørende for, hvilken verden vi skaber.

Silas Inoue, f. 1981,  har haft flere soloudstillinger, bl.a. l∞p hos Tableau Cph i 2020 samt owΔηiʍa station hos Marie Kirkegaard Gallery i 2019. Senest har Silas Inoue deltaget i gruppeudstillingen Ung Dansk Kunst; Samfundsprognoser på Arken Museum for Moderne Kunst, og er desuden aktuel med duoudstillingen Love Your Monsters, i samarbejde Anders Brinch, som vises på Christiansø i sommerhalvåret 2020. Silas Inoue fik i 2016 Niels Wessel Bagges Kunstfonds legat og hans værker er repræsenteret på Horsens Kunstmuseum og Bornholms Kunstmuseum. Statens Kunstfond, Rådet for visuel kunst, Københavns Kommune og Noma har ligeledes indkøbt værker af Silas Inoue.