Mogens Møller

TO TENER, 2007

I Mogens Møllers univers mødes yderpolerne. Med det ene ben i den klassiske kunsttradition og det andet i den moderne minimalisme sammenblander han det helt minimale og abstrakte med det figurative, fortællende og barokke. Skulpturen To Tener, der har stået i parken siden 2009, er et godt eksempel. De to betonfigurer har taget form efter en ’tene’ (en spidsformet spole som det spundne garn vikles om, når man spinder på en spinderok eller spindemaskine), men fremstår samtidig som abstrakte og rene former. Dette greb er karakteristisk for kunstneren, hvis skulpturer står skarpt i rene, forenklede og genkendelig former. Foruden tenen er timeglasset, klokken og krukken eksempler på andre brugsgenstande, hvis form har inspireret kunstneren. Sidstnævnte bl.a. i Tidskrukker opsat ved kunstmuseet i Aalborg i 1982, skulpturgruppen Zodiac (ni store bronzekrukker, som visualiserer solsystemets ni planeter), som Mogens Møller skabte til Axels Torv i København i 1991, og den store gyldne krukke, som siden 1990 har stået ved Gudenåen og med tiden er blevet et vartegn for Randers.

Om kunstneren:
Mogens Møller er uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi 1962-68 og professor samme sted fra 1989-1998. I perioden 1999-2001 formand for Statens Kunstfond. Siden 1975 og frem til sin død var Mogens Møller medlem af Den Frie Udstilling. Mogens Møllers værker er repræsenteret på en lang række danske museer, heriblandt Statens Museum for Kunst, KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg, Museum Jorn og HEART – Herning Museum of Contemporary Art. Gennem karrieren er Mogens Møller blevet hædret med flere priser og legater, bl.a. Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat, Eckersberg Medaillen og Thorvaldsen Medaillen.

 

Mogens Møller på Statens Værksteder i 2014

Mogens Møller: Tidskrukker, 1984. Opstillet ved KUNSTEN, Aalborg