25.06.21 – 01.09.21
Ideen om at bruge trailere til kunst er en selvironisk kommentar til forestillingen om (Sønder)jylland som trailerlandet. Landsdelen som er tæt besat med trailere og tyndt besat med kunst. En fordom som trailerparken kan vende på hovedet. Kunsten når således både ud til folk, der er vant til at se på kunst og til folk som ikke selv ville opsøge kunsten.
Kunst og trailere er to ting man ikke umiddelbart forbinder med hinanden, men netop derfor er det interessant at sætte de to vidt forskellige universer sammen. I den etablerede kunstpark vil traileren være et fremmedlegeme, mens kunsten vil være det på parkeringspladsen foran brugsen. I begge tilfælde vil nysgerrigheden blive vakt. Mødet med kunsten er begyndt om man vil det eller ej.
Projektet er udviklet af billedhugger Lars Waldemar i samarbejde med kurator og kunstkonsulent Hanne Lundgren Nielsen, Augustiana Kunstpark & Kunsthal, Sønderborg Kommune.
Vejrsystemer er en fascination af naturkræfterne. At se vinden stryge gennem en skov, over en græsmark, skubbe til træerne og se snefnuggene danse over vejbanen. Værket arbejder med den luft, vind og vejr vi er omgivet af som Pernille Kofoed ønsker at synliggøre og ophøje.
Samtidigt arbejder Vejrsystemer også med en tidslighed, dels i en kulturel opfattelse som set i eksempelvis bornholmerurets pendul, og dels at pendulerne vil skabe evige ændring i de bølgende bevægelser og i de interfererende mønstre og med en tilhørende lyd af noget forladt der står og knirker. Det rå jern vil over tid ændre farve til orangerød rust. Dette er med til at vise en aldring i værket, så man vil kunne se en ændring, næsten fra dag til dag. Mosbunden og det rustende metal understøtter tidsligheden og det meditative der kan være ved at give sig tid til at observere.
Kunstneren har samlet mosset på gåture, i hendes have og fra hendes barndomshjem. Der er derfor en samling af forskellige arter. Mos er dybt afhængig af regn, samtidigt er en af dens fjender jern. Mosset indgår derfor også i en overlevelseskamp med jernet, som over sommeren vil rustne og ramme mosset – vil mosset bukke under og dø pga. rusten eller pga. manglende regn?
Materialerne er en gestus til alt det vi kører på genbrugsplades i vores trailere. Værkets blanke dele er lavet af gamle køkkenvaske, strukturen omkring er gammelt jern, som skulle være smidt til smidt til genbrug og mosset ender også gerne på lossepladsens store bunke med haveaffald.
Pernille Kofoed (f. 1986) er installationskunstner, uddannet: Kunst og Teknologi, Aalborg Universitet (2008-2011), Contemporary Media Practice University of Westminster (2010-2011) og Digital Design, Aarhus Universitet (2011-2014).
Pernille Kofoed skaber værker der går i dialog med omgivelserne, samtiden og publikum. Hun arbejder med at skabe værker, der er dystre og poetisk på samme tid. I sin praksis lægger hun vægt på at værkerne opfordrer til interaktion og man som publikum kan og må røre, undersøge og deltage, så værkerne bliver en multi-sensorisk oplevelser, hvor lyden ofte er et centralt element. Lyden bruges, fordi den skaber og underbygger en stemning og fremprovokere følelser.
Konceptuelt arbejder hun med udgangspunkt i aktuelle samfundsmæssige udfordringer og emner i abstrakte udformninger og eksperimentere med udtryk.
Pernille Kofoed har udstillet på blandt andet Kunsthal Aarhus, Kunstnernes Påskeudstilling (Aarhus), Rum46 (Aarhus), End of The Line (Aarhus) og Kunstpakhuset Ikast juni – august 2021.
“I værket Opkomster arbejdes der med trailerens egne materialer, træ og metal. Ved tilføjelser og sammensætninger af grene og beslag, udfoldes og udvides trailerens materie. Forgreninger fra sider og bund forbinder sig i et forløb, som om en vækstforstyrrelse (er flyttet ind i/har overtaget) massen – Knæ, albue og en åbning i enden. En kropsliggørelse af enheden.
“Som en påfugl folder sine fjer ud, foldes kroppen ud. Traileren viser sig frem. Folder sig ud i alt sin pragt. Spreder sine fjer, åbner op, forgrener og fremviser. Én udvidelse og opkomst af krop. En fremvisning af sin materie – I dagens anledning, for showets skyld og til ære for dem der kigger.”
Freja Niemann Lundrup (f. 1990) tog afgang fra Det Jyske Kunstakademi i 2018 og har desuden studeret ved Hochschule für Künste i Bremen, Tyskland (2017). Hun har deltaget i gruppeudstillinger i ind og udland bla. “P.I.S.D” Kunsthal Aarhus (2018-19) “Mentorernes Momentum” Kunsthal NORD (2019) samt solo udstillingerne “Krops Kompas – Når sten gror” i Se! Rum, Art weekend Aarhus (2019) og “Making the Unseen Seen” i Tilburg, Holland (2019). Hun er repræsenteret ved to offentlige værker, i henholdsvis St. Heddinge skulpturpark og Hollufgård skulpturpark. I 2021 er hun aktuel på udstillinger i Danmark og Korea, bl.a. Skulptur triennalen “Skulptur Odense ‘21” Hollufgård Skulpturpark, “SAMMENSTØD” Ringsted Galleriet og “Klap lige hesten” Kunstcentret Silkeborg Bad.
I Karin Linds værk “Forskudt udsigtspunkt” arbejder hun direkte med stedets materialer, stedets betydning og skulpturens positive og negative rum.
Et rektangel, svarende til trailerens dimensioner, er skåret ud af Augustianas udsigtsterrasse og placeret i traileren.
Værket er 2-delt. Et udsnit af terrassens møblerede rum transporteres rundt på traileren, mens det i Kunsthallens skulpturpark efterlader en tom firkant og nogle halve møbler.
“Forskudt udsigtspunkt” er både et konkret stykke plads, der er skåret ud af kunstinstitutionen og gjort mobilt, og i overført betydning en henvisning til det at skifte perspektiv, at se noget fra en anden vinkel.
Karin Linds arbejde med skulptur og installation tager ofte udgangspunkt i et specifikt sted eller situation. Med minimale greb og virkemidler rykker hun rundt på sammenhænge, så der opstår nye måder at betragte verden.
Karin Lind bor og arbejder i Græsted, Nordsjælland. Hun er født og opvokset på Als , uddannet på Det fynske Kunstakademi, har en lang række udstillinger bag sig nationalt og internationalt og har skabt flere permanente værker til det offentlige rum, bl.a. til Naturstyrelsen, Svanninge bakker på Fyn. I 2016 viste hun en omfattende soloudstilling på Kunstmuseet Brundlund Slot og i den anledning udkom en monografi om hendes værker. Karin Lind har modtaget mange hædersbevisninger og legater, bl.a fra Statens Kunstfond og Niels Wessel Bagges Kunstfond.
Lokalitet:
Augustiana Kunstpark
Kunstner:
Pernille Kofoed, Freja Niemann Lundrup, Karen Lind